Projekt 2022-2024

Gutekorn ek.förening beviljades ett miniprojekt Miljömässigt hållbart företagande av LeaderGute i september 2023. Titel; Gutekorn Förädlingslinje eller populärt ”Skalman-projektet”
I projektet skall tjänster köpas in för omvärldsbevakning samt projektledning/redovisning och två studieresor till fastlandsföretag betr utrustningsspaning göras. Vidare skall minst tre medlemsmöten genomföras med berörda inom Gutekorn.ek förening avseende möjligheterna till anskaffning av produktionslinje i kombination med det som föreningen redan äger för bättre miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet i den lokala produktionen.
Projektet är medfinansierat till 30% av Gutekorn ek.förening och resten av LeaderGute, Region Gotland och Europeiska Unionen.
Projekttid till 15 mars 2024

………………………………………………………………………………………………………………..

Jordbruksverket har beviljat ansökan om projektstöd för Gutekorn-nytt geografiskt matvarumärke med journalnummer 2021-3223 inom landsbygdsprogrammet 2014–2020.

Slutdatum för projektet är den 1 december 2024
Projektstöd 524 120 kr  + egen medfinans med 58 240 kr

Projekttid 31/8 2021 tom 1 dec 2024

Syftet med projektet är att upprätta olika kanaler och tänkbara vägar att arbeta framåt under gemensamt geografiskt namn Gutekorn- kulturspannmål från Gotland

Målen med projektet är:
– att 10 företag som odlar kulturspannmål på Gotland har märkt sina produkter med gemensamt namn
– att 10 företag deltar i samarbetet kring lagring, rensning och försäljning till kvarn, grossist, butik samt restaurang
 – att 3 nya odlare har tillkommit till föreningen vid projektslut
– att 3 nya sorter finns till försäljning enligt marknadens efterfrågan vid projektslut
– att 3 kvarnar kontrakterats för inköp av råvara från föreningen vid projektets slut
– att 3 samarbetspartners knutits till föreningen för att ta vara på biprodukter typ mälteri, ölbryggare, djurbönder/foder etc
 – att en plan för fortsatt utveckling av samarbetet samt för investeringar framåt tagits fram med mål att öka intäkterna för föreningens medlemmar

Projektet består i bl a projektledning, projektekonomi, odling, skörd, torkning av spannmål, marknadsföring, trycksaker, annonser i tidning, fältvandringar, studiebesök, lokalkostnader samt rådgivning.

Samarbetspartners Du ska genomföra projektet i samarbete med
Mickelgårds Lantbruk AB
Gotlandspecialisten AB
Länsstyrelsen Gotland, ekosamordningsgruppen
Nordisk Råvara AB
Föreningen Allkorn
Hushållningssällskapet Gotland
Gotlands ekologiska odlare
Labans Kvarn AB

ATL Företagande fredag 2022-02-18

15 miljoner kronor till nya lokala matvarumärken

För att gynna småskaliga producenter och stärka den lokala matkulturen stöttar Jordbruksverket utvecklingen av geografiska matvarumärken. Budgeten är på 15 miljoner kronor och i vår får flera regionala nätverk tillskott i kassan.

Tanken är att om fler aktörer i en bygd kan sälja sina produkter under ett gemensamt namn och varumärke blir geografi och ursprung ett försäljningsargument.

– Projekten handlar om att stimulera strukturer för samarbete inom ett geografiskt begränsat område som kan producera och marknadsföra den lokala maten och utveckla sitt eget matvarumärke, säger Tobias Kreuzpointner, samordnare för besöksnäring och lokal mat, på jordbruksverket.

Ett exempel på ett sådant kluster är föreningen Gutekorn som har ansökt om 600 000 kronor för att bygga och utveckla ett varumärke med samma namn med fokus på kulturspannmål som speltvete, borst- och emmervete. Det är spannmål med långa anor som återupptäcktes på Gotland på 1960-talet men som har odlats på ön åtminstone sedan bronsåldern.

Nu har intresset för kulturspannmålen ökat.

– De här kultursorterna har en annan genetisk sammansättning än konventionella kärnor med en annan typ av gluten. I och med att de inte ger så hög avkastning handlar det också om mera proteiner och mineraler i kärnan. Men det är nog mest för smakens skull som många vill ha mjölet, säger Riina Noodapera, grundare och adjungerad sekreterare i Gutekorn.

Den ekonomiska föreningen bildades 2008 men nu är det dags för ett omtag. Målet är att ta fram och utveckla ett affärskoncept för ökad omsättning och ett ökat samarbete kring marknadsföring, lagerhållning och säljkanaler till kund.

– Vi har kommit till en punkt där efterfrågan på mjöl och hela kärnor till kunder och kvarnar ökat enormt. Samtidigt har försäljningen flutit ut då varje producerande gård säljer under eget varumärke i stället för under det gemensamma märket Gutekorn, säger Riina Noodapera.

Odlingen av kulturspannmålen är dock begränsad på Gotland. Totalt är åtta till tio ekologiska odlare, oftast med kulturspannmålen som bisyssla, medlemmar i Gutekorn.

Den ekologiska lammproducenten Curre Niklasson, på Sigsarve gård, odlar tio hektar av en vårvariant av speltvete samt emmervete.

– Vi säljer allt vi producerar i gårdsbutiken och spelt- och emmervetet är ett bra komplement till lammkött, gotlandslinser och andra produkter. Kostnaden i skörd är kanske fem-sex kronor för speltvetet men förädlat till mjöl kostar det kring 40 kronor kilot, säger han.

Curre Niklasson tror att ett lokalt matvarumärke skulle få upp intresset ytterligare för kulturgrödorna. Både bland konsumenter och odlare.

Målet för Gutekorn som odlar och säljer kulturspannmål är att ta fram ett affärskoncept för ökad omsättning och ett ökat samarbete kring marknadsföring, lagerhållning och säljkanaler till kund.

Han säger att marknaden redan finns och skulle kunna öka väsentligt. Bland annat är intresset redan stort från Tyskland för de gotländska kulturspannmålen.

– Ett gemensamt varumärke skulle underlätta export och förhoppningsvis få fler att börja odla grödorna. Produkterna ligger så rätt i tiden och kan odlaren dessutom tjäna en slant är det ju inte fel, säger Curre Niklasson.

Lämna en kommentar